Vybočený palec (hallux valgus) je statická deformita nohy. Ide o vybočenie palca navonok od stredu tela. V niektorých prípadoch je hallux valgus bezbolestný. Neskôr táto deformita môže progredovať. To môže spôsobiť bolesť a prípadne aj trvalú deformáciu.

Táto deformita môže vznikať z rôznych príčin. Najčastejšie to býva nosenie nevhodnej obuvi, ktorá priamo vplýva na palec a tlakom spôsobuje deformitu. Ďalej to môžu byť vrodené faktory alebo to môže mať súvis s prítomnosťou plochonožia.

Predoperačná príprava

Zákrok sa realizuje formou jednodňovej chirurgie. Pred zákrokom je potrebné realizovať predoperačné vyšetrenie. Podrobnú prípravu nájdete v informačnom letáku.

Samotná operačná liečba je veľmi idividuálna. Existuje množstvo operačných metód a postupov. Od výkonoch na mäkkých tkanivách, cez resekčné artroplastiky, osteotómie alebo artrodézy. Konkrétny typ operácie a postupu závisí od klinikcého a RTG nálezu, stavu kostí, veku a nárokov pacienta.

Pooperačné obdobie

Pacient býva prepustený domov ešte v deň zákroku (popoludní) alebo na druhý deň ráno. Po zákroku je pacient inštruovaný ohľadom mobilizácie, chôdze s barlami, potrebe ortézy alebo fixácie končatiny v závislosti podľa typu výkonu, ktorý sa realizoval. Stehy sa odstraňujú v rozmedzí 10-14 dní po zákroku ambulantnou cestou, kedy je pacient poučený o ďalšom postupe a rehabilitácii.

Komplikácie

Sú zriedkavé a veľmi individuálne, v závislosti od typu operácii. Medzi najčastejšie možné komplikácie patrí dehiscencia rany, infekcia, recidíva deformity, zlomenina alebo oslabenie hybnosti.