Osgoodova-Schlatterova choroba je častou príčinou bolesti kolena u dospievajúcich. Ide o zápal oblasti tesne pod kolenom, kde sa šľacha z jabĺčka pripája k píšťale v mieste nazývanom tibiálna tuberozita. Môže sa vyskytnúť aj zápal patelárnej šľachy, ktorá sa tiahne cez kolenný kĺb. Je to osteochondróza alebo trakčná apofyzitída tibiálnej tuberozity, ktorá sa v detskej populácii bežne prejavuje bolesťou prednej časti kolena.

Vyskytuje sa najčastejšie v období rastu, keď sa kosti, svaly, šľachy a iné štruktúry rýchlo menia. Fyzická aktivita predstavuje pre kosti a svaly dodatočnú záťaž. Deti, ktoré sa venujú atletike (najmä behu a doskokovým športom), sú vystavené zvýšenému riziku tohto ochorenia. Tento problém sa však môže vyskytnúť aj u menej aktívnych dospievajúcich. Bola považovaná za formu osteonekrózy. V súčasnosti sa preferuje termín trakčná tendinitída a čiastočná avulzia apofýzy (avulzná zlomenina) s následnou nekrózou (odumretím) odlomenej časti.

Toto ochorenie je spôsobené podráždením rastovej platničky kosti. Kosti nerastú v strede, ale na koncoch kostí v blízkosti kĺbu, v oblasti nazývanej rastová platnička. Kým dieťa ešte rastie, sú tieto oblasti rastu tvorené chrupavkou namiesto kosti. Chrupavka nikdy nie je taká pevná ako kosť, takže vysoká miera záťaže môže spôsobiť, že rastová platnička začne bolieť a opúchať.

Bolestivé príznaky často vyvoláva beh, skákanie a iné športové aktivity. V niektorých prípadoch majú ťažkosti obe kolená, hoci jedno koleno môže byť horšie ako druhé. Najčastejšie býva bolesť a citlivosť kolena v oblasti prednej časti v mieste úponu patelárnej šľachy na píšťalu. Vyskytuje sa často opuch v danej lokalite v súvislosti s napnutými svalmi v prednej alebo zadnej časti stehna.

Vo väčšine prípadov sa jednoduchými opatreniami, ako je odpočinok, ľad, voľnopredajné lieky a strečingové a posilňovacie cvičenia, zmierni bolesť a umožní návrat ku každodenným aktivitám. Liečba sa zameriava na zníženie bolesti a opuchu. Zvyčajne si to vyžaduje obmedzenie pohybovej aktivity, kým si dieťa nebude môcť užívať aktivitu bez nepríjemných pocitov alebo výraznej bolesti po nej. V niektorých prípadoch je potrebný niekoľkomesačný odpočinok od aktivity. Športové aktivity, ktoré si vyžadujú behanie, skákanie alebo iné hlboké ohýbanie kolena, by sa mali obmedziť, kým citlivosť a opuch neustúpia. Športovci môžu používať kolenné chrániče. Vhodný čas návratu k športovaniu závisí od tolerancie bolesti športovca.

Strečingové cvičenia zamerané na prednú a zadnú časť stehna môžu pomôcť zmierniť bolesť a zabrániť návratu ochorenia. Nesteroidné protizápalové lieky ako ibuprofén alebo aspirín znižujú bolesť a opuch. Ľadovanie zapáleného miesta môže taktiež znížiť bolesť a opuch. Je vhodné používať studené obklady po dobu 20 minút niekoľkokrát denne (ľad priamo na kožu určite nie).

Väčšina príznakov úplne vymizne, keď dieťa dosiahne pubertálny rastový šplh, približne vo veku 14 rokov u dievčat a 16 rokov u chlapcov. Z tohto dôvodu sa chirurgický zákrok odporúča len zriedka. Výraznosť tuberkulózy však môže pretrvávať aj naďalej.

O operácii sa vo väčšine prípadov neuvažuje, pokiaľ nie je rast kostí ukončený (dosiahnutá kostná dospelosť) a príznaky sú stále obťažujúce napriek konzervatívnej liečbe. Aj v takom prípade sa chirurgický zákrok pri Osgoodovej-Schlatterovej lézii odporúča zriedkavo, len v prípade, že sa úlomky kostí nezahojili. Chirurgický zákrok sa nikdy nevykonáva u rastúceho športovca, pretože môže dôjsť k poškodeniu rastovej platničky.

Operácia zvyčajne zahŕňa odstránenie vyvýšenej oblasti tibiálnej tuberozity a podráždeného tkaniva v okolí. Urobí sa malý rez v prednej dolnej časti kolena, tesne nad tibiálnou tuberozitou. Šľacha z jabĺčka sa rozdelí na polovicu. Následne sa odreže vyvýšenú oblasť tibiálnej tuberozity a okolitého tkaniva.

Zákrok sa realizuje v rámci jednodňovej chirurgickej starostlivosti a pacient vo väčšine prípadov môže byť ešte v deň operácie prepustený do domácej starostlivosti. Samotná operácia prebieha v celkovej alebo spinálnej anestézii. Po operácii pacient nosí bandáž po dobu 10 dní s doporučením šetrenia operovanej končatiny. Je vhodná následná rehabilitačná liečba na zabezpečenie dostatočné výsledku operačnej terapie.