Bakerova cysta, nazývaná aj popliteálna cysta (synoviálna cysta), je opuch naplnený tekutinou, ktorý vzniká v zadnej časti kolena. Vzniká po tom, keď niečo poškodí váš kolenný kĺb alebo spôsobí jeho opuch a z kolena vyteká nadbytočná tekutina. Tekutina môže odtekať len jedným smerom – von zo zadnej časti vášho kelenného kĺbu. Táto nahromadená tekutina vytvára vak, ktorý sa stáva Bakerovou cystou. Zvyčajne nie je závažná, ale v niektorých prípadoch môže mať spoločné príznaky so závažnejšími problémami, ako sú napríklad krvné zrazeniny. Bakerove cysty sa zvyčajne objavujú u ľudí vo veku 30 až 70 rokov, hoci môžu postihnúť ľudí v akomkoľvek veku vrátane detí.

Najzjavnejším príznakom Bakerovej cysty je hrboľ, ktorý sa vytvorí za kolenom (v zákolennej jame). Medzi ďalšie bežné príznaky Bakerovej cysty patrií bolesť kolena, stuhnutosť a problémy s ohýbaním kolena, opuch v kolene alebo na nohe v jeho okolí. Niektorí ľudia s Bakerovou cystou nepociťujú žiadne príznaky. Nemusíte vedieť, že ju máte, kým si ju nevšimne lekár počas vyšetrovania iného problému s kolenom. Bakerova cysta môže niekedy prasknúť (ruptúra), čo vedie k úniku tekutiny do lýtka. To môže spôsobiť prudkú bolesť, opuch a začervenanie lýtka.

Poškodenie kolena spôsobené športovým zranením alebo úderom do kolena môže viesť k vzniku Bakerovej cysty. Niekedy môže objaviť aj v prípade, že máte zdravotné ťažkosti, ako napr. osteoartróza, zápalová artritída alebo dna.

Pri poranení kolena môže vzniknúť opuch, ktorý vedie k vzniku Bakerovej cysty. Patria sem poranenia spôsobené opakovaným namáhaním, natrhnutie menisku, prudké hyperextenzie., podvrtnutia, vykĺbenia či zlomeniny kostí.

Diagnostika

Diagnostika je pomerne jednoduchá. Cystu je možné nájsť pomocou klinického vyšetrenia pohmatom a definitívne potvrdiť ultrazvukovým prístrojom alebo pomocou magnetickej rezonencie.

Ak máte Bakerovu cystu, ktorá nespôsobuje žiadne príznaky, liečba zvyčajne nie je potrebná. Na zníženie opuchu a zmiernenie bolesti sa môžu použiť lieky proti bolesti alebo protizápalovú liečbu. Pomôcť môže aj podpera kolena alebo ľadový obklad.

Ak máte základné ochorenie, ktoré je príčinou vašej cysty, je dôležité, aby sa toto ochorenie správne liečilo. Cysta môže zmiznúť, keď sa lieči stav, ktorý ju spôsobuje.

Pre cysty, ktoré nezmiznú samé, je počiatočná liečba vždy nechirurgická a môže zahŕňať jednu alebo viacero možností. Zníženie vašej aktivity a vyhýbanie sa aktivitám s vysokou záťažou, ktoré dráždia koleno, ako je napríklad beh a aerobik, môže pomôcť zmierniť príznaky. Nesteroidné protizápalové lieky môžu pomôcť znížiť bolesť a opuch. Pomocou ihly je môžné vypustiť tekutinu z kolenného kĺbu alebo priamo z cysty a následne sa môže do kolenného kĺbu vstreknúť kortikosteroidný liek na zníženie zápalu.

Ak aj po opakovaných punkciách cysta nezmizne, môže byť potrebný aj chirurgický zákrok, aby sa napravilo akékoľvek významné poškodenie v okolí kolenného kĺbu, ktoré spôsobilo vznik cysty.

Artroskopia sa používa na liečbu stavov vo vnútri kolena, ako je napríklad roztrhnutie menisku, ktoré môže viesť k vzniku Bakerovej cysty.

Excízia v prípade veľkých cýst, ktoré spôsobujú nervové a cievne problémy. Môže lsa vykonať otvorený chirurgický zákrok, pri ktorom sa celá cysta odstráni.